Rajd Bëtowskô Gòńba wystartuje z Placu Wyszyńskiego w Bytowie. Rampa startowa postawiona będzie w centrum placu, a wokół niej staną stoiska partnerów rajdu, na których prezentowane bedą m.in. najnowsze modele samochodów. Po krótkim wywiadzie na rampie i przywitaniu przez włodarzy naszych terenów, załogi pojadą na trasę pierwszego odcinka superspecjalnego - prologu w Bytowie.
Także w tym roku ściganie rozpocznie się od odcinka superspecjalnego wytyczonego zamkniętymi ulicami centrum Bytowa. Główne strefy kibica będą zlokalizowane wokół skrzyżowania ulic Drzymały, Dworcowej i Wojska Polskiego. Nie zabraknie również przejazdu przez Plac Kroefya i widowiskowej "beczki". Żeby znaleźć dogodne miejsce do kibicowania, należy przyjść nieco wcześniej, gdyż jak pokazały poprzednie edycje, tutejsze stefy kibica są zawsze szczelnie wypełnione. Należy także pamiętać o utrudnieniach związanych z rozgrywaniem prologu. W godzinach 18:30 - 22:00 zamknięte będą ulice oraz przejścia dla pieszych w obrębie trasy rajdu. Pierwsza załoga wystartuje do tego odcinka o godz. 20:00, a kolejne w 1-minutowych odstępach. Od tego oesu rozpoczyna się rywalizacja o ułamki sekund i jak najszybsze pokonanie trasy. Wieczorny odcinek to dla kibiców to doskonała okazja, by zobaczyć samochody rajdowe uzbrojone w dodatkowe reflektory (tzw. elektrownie), strzelające ogniem z wydechów (tzw. marchewy) z rozgrzanymi do czerwoności tarczami hamulcowymi. Zakończenie oesu zostanie zasygnalizowane przez przejazd samochodu funkcyjnego zamykającego stawkę.
To miejsce, w którym ekipy serwisowe mają ograniczony czas między odcinkami specjalnymi, by modyfikować ustawienia rajdówek, wymieniać uszkodzone części, a czasami nawet całkowicie je reanimować. Nie należą do rzadkości sytuacje, gdy podczas 20-minutowego serwisu mechanicy wymieniają kompletną skrzynię biegów, czy dokonują napraw blacharskich, które pozwolą załodze kontynuować ściganie. Z ulokowanego na terenie firmy MARDO przy ul. Wybickiego 6 parku serwisowego w niedzielny poranek załogi wyruszą na trasę rajdu, a po każdej z pętli, która liczy po 2 oesy wrócą tu na serwis. Tutaj też trwa walka z czasem, więc należy zachować ostrożność i uważać na jadące rajdówki. Wejście na teren parku jest otwarte dla kibiców, ale nie wolno wchodzić za barierki ustawione przy każdym stanowisku. To strefa przeznaczona wyłącznie dla mechaników i członków zespołu. Każdy przyjazd do serwisu poprzedzony jest komasacją. To miejsce bezpośrednio przed wjazdem do parku serwisowego, w którym organizator wyrównuje odstępy między załogami. Tutaj zabronione są jakiekolwiek naprawy i modyfikacje przy samochodach rajdowych.
To tu dzieje się najwięcej – na oesach załogi rywalizują o ułamki sekund. Dla kibiców przygotowane są specjalne strefy, w których stosunkowo bezpiecznie mogą dopingować rajdowców. Każdy odcinek poprzedzony jest punktem kontroli czasu (PKC), na którym każda załoga musi stawić się w ściśle określonym czasie. Stąd bardzo ważne jest, by jadąć na strefę kibica nie parkować samochodów wzdłuż trasy dojazdowej do oesu, by nie zablokować drogi ewakuacyjnej i wyjazdu innym kibicom. Będąc w okolicach startu należy zwrócić uwagę, by nie zasłaniać załogom znaków rajdowych i zegarów. Zanim jednak rozpocznie się ściganie wyruszają samochody funkcyjne – po przejeździe samochodu 000 nie wolno już poruszać się po trasie oesu. Dlatego warto przyjechać odpowiednio wcześniej. Ostatnim samochodem funkcyjnym jest auto z nr 0, po którym wyrusza zawodnik z nr 1. Po starcie odcinka nie będziecie już mogli się po nim przemieszczać, więc nie zapomnijcie zabrać ze sobą niezbędnych rzeczy, jak kurtek przeciwdeszczowych, prowiantu czy składanych krzesełek. Skrzyżowania i drogi, którymi prowadzi odcinek specjalny zostaną zamknięte najpóźniej godzinę przed pierwszą załogą, więc utrudnień należy spodziewać się już od godziny 8:00. Dokładne godziny startu poszczególnych odcinków możecie sprawdzić w harmonogramie czasowym, który znajdziecie w publikowanym w piątek przed rajdem Informatorze Kibica.
Copyright © 2015-2020 - TopDrive Maciej Raczewski